Internet je mocné médium, které se velmi rychle stalo nedílnou součástí našich životů a dávno na něm nečteme jen aktuální zprávy o počasí. Přes internet spolu komunikujeme, posloucháme hudbu, hledáme novou práci, platíme složenky, vybíráme dovolenou, nakupujeme… Proč jej tedy nevyužít i k tomu, aby nám vydělával? A je lhostejné, jestli jste v prostředí internetu stále nováčkem, nebo svými znalostmi strčíte do kapsy kdejakého ajťáka. Možností je celá řada, pojďme se na ně společně podívat.
Šance první: máte prima web a rozumíte si s češtinou
Četly se ve škole vše prvotřídní slohy nahlas před celou třídou? Máte jasno v tom, co je možné nabít a co naopak nabýt? A že výraz interpunkce nepatří mezi nadávky? Pak můžete své schopnosti zúročit jako honorovaní pisálci, oficiálním termínem copywriteři, a na předem daná témata vytvářet čtivé články nejčastěji pro různé internetové a reklamní agentury na podporu prodeje či služeb.
Pokud ovšem kromě bezchybného psaní umíte i něco jiného, co vás těší, fascinuje a třeba je i vaší životní vášní, založte si svůj vlastní web či blog. Nemusíte se hned potápět do moře zkratek a podivných názvů jako HTML, PHP či MySQL, dnešní systémy jsou už natolik automatizované, že vytvoření osobních stránek si vyžádá jen několik kliknutí myší. Psát můžete o čemkoli, co vás zajímá: o vaření, ekologii, nákupech, výrobě mýdla, interiérovém designu… Meze neexistují.
Jakmile svůj web, blog, nebo třeba tematický magazín máte a těší vás zvyšující se návštěvnost, nic už nestojí v cestě tomu, aby vám vaše stránky vydělávaly. Příjemnou a nenáročnou možností je, psát na svůj web kromě vlastních textů i komerční články, tématy odpovídající zaměření vašich stránek (varianta copywriter). Anebo zvolit ještě pohodlnější způsob a na svém webu pouze poskytnout prostor k umisťování komerčních článků, které napsal někdo jiný. Obojí funguje jako hodnotná reklama a za tu zadavatel rád (a často velmi pěkně) zaplatí. V České republice je nejpoužívanějším systémem, spojujícím inzerenty a blogery, Placla.cz. Po jednoduché registraci si zadáte poptávku na konkrétní článek s umístěním na určitý blog (jako inzerent), nebo – pokud jste bloger – představíte stručným popisem svůj blog a jeho tematické zacílení a počkáte, až vás inzerent osloví. Každý článek je pak finančně ohodnocen (průměrně v řádu stokorun), zejména podle kvality a návštěvnosti vašeho webu.
Další variantou, jak nechat svůj blog vydělávat, je umístění reklamních prvků a bannerů. Pokud na ně vaši čtenáři kliknou, vy inkasujete peníze, opět až do několika set korun měsíčně. Obdobou je vložení affiliate kódu. Jde o partnerský marketing, kdy například na svých stránkách o vaření budete mít odkaz na spřátelenou firmu, prodávající kuchyňské roboty. Když se pak zákazník dostane do obchodu přes váš web a nakoupí, dostanete provizi. Na internetu tedy nemusí vždy platit, že bez práce nejsou koláče.
Šance druhá, třetí, padesátá…
Blog ani vlastní webovky sice nemáte, ale pokud vám nechybí chuť si na internetu trochu finančně přilepšit, máte stále řadu možností na výběr. Populární je online vyplňování různě zaměřených dotazníků, kdy za jeden dostanete několik desítek až stovek korun, zaměřit se můžete na tzv. klikačky, kdy budete odměněni za klikání na reklamní bannery. Obdobně fungují i e-maily s reklamou. Potvrdíte přečtení a váš účet se o pár drobných navýší. Nevýhodou těchto způsobů je samozřejmě omezený a často zanedbatelný výdělek.
Můžete ale zvolit i zcela jinou cestu. Nepotřebné věci, které vám doma zabírají místo, prodejte na Aukro.cz nebo Bazos.cz, o vaše oblečení, jež už neunosíte, se poperou uživatelky na Vinted.cz, na Hyperinzerci si vložte inzerát s nabídkou hlídání dětí, venčení psů, nebo doučování angličtiny. Zvažte, co vás baví a v čem vynikáte, a nebojte se to nabídnout ostatním. Možná budete jejich zájmem překvapeni.